Tıp Fakültesi Tercih Önerileri

Uzunca bir aradan sonra merhaba.Bir eğitim yılı daha iyisiyle, kötüsüyle, bitti.Bu yazım önceden yazmayı planladığım yönde Tıp Fakültesi ve Üniversite eğitimi hakkında olacak.Malum zorlu bir maraton olan bir YGS-LYS dönemi daha bitti.Şimdi sıra sınavlardan dahada önemli olan tercih yapmada.Bende olaya hem genel olarak hemde özellikle Tıp Fakültesi yönünden bakmaya tercih yapacak olan arkadaşlara bir nebze olsun yardımcı olmaya çalışacağım.Umarım herkes hakkında hayırlı olan ve gönlünün razı olacağı, mutlu olacağı bölümlere gider…

Lise yıllarında eğitim sisteminin yanlış olduğunu düşünürdüm, düşünüyorum.Elimizden geldiğince birşeyler yapmaya çabalamamıza rağmen tahmin edersinizki birşeyler malesef değişmedi.Bu noktadan sonrada amacım yanlış sistemin içinde elimden gelen çabayı sarfedip sistemin daha doğru olduğu üniversite’ye kavuşmak oldu.Bu çabaların sonunda şükürler olsun gönlümdeki mesleğe adım atma fırsatı elde ettim.Yeni hayallerle umutlarla 2012 yılında Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi’ne başladım. Yazımın başında ümitlerinizi kırmak amacında değilim ama gelen gideni aratır sözünün birkez daha ne kadar doğru olduğunu tecrübe ettim.Bunu biraz daha açmak istiyorum.

Üniversite demek akademi demektir.Akademide bilim insanlarının çalıştıkları konular üzerinde tartışmalar yapıldığı ortamdır.Üniversite fikirlerin, düşüncelerin, projelerin üretildiği bir üretim bir hammadde fabrikasıdır.Tabi üniversite bu tanımla sınırlanamaz.Tüm bunların yanında üniversite insanların hayata karşı duruş kazanabileceği, düşünce yapısının oluşturabileceği, entelektüel bir birikimin temellerinin atılacağı, sosyal, siyasi, ekonomik açıdan özgürleşeceği, hayatını nasıl çizmesi gerektiğinin farkına varacağı ve hayatı boyunca meşgul olacağı bir mesleği edinme çabasına girişileceği bir ortamdır.Bu yönden üniversiteler hayatımızda çok önemli bir yere sahiptirler.Tüm bu tanımın en azından Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi açısından sadece meslek edinme kısmını tam olarak uygulanmaya çalışıldığı bir ortam olduğunu tecrübe ettim.Tabi tanımdaki herşeyi Üniversiteden beklemek yanlış olur ama Üniversitelerin tüm bunların gelişmesi için ortam yaratması gerektiğini düşünüyorum.Üniversiteler sabah 8 akşam 5 arası gelinecek, gelen hocanın slaytları,notları açıp okuyup vaktini doldurup gideceği, öğrencilere robot muamelesi yapılan onlarında sosyal bir hayatlarının olduğu unutulup tek amaçlarının 6 yılda fakültelerini bitirip iş hayatına girişmelerini sağlamak olduğu, akşam elinde en az ortalama 70-80 sayfa notla evlerine dönmelerini sağlayan kurumlar olmamalı.Tabiki üniversitelerin ana amacı bir meslek sahibi olabilmeyi sağlamak ama bunun yanındaki, bazı durumlarda çok daha önemli olan diğer amaçlar unutulmamalı zannımca.Hal böyle iken üniversitelerin liselerden tek farkı kişi sayısı, tahta yerine projeksiyon kullanmak, tenefüs zilinin olmaması, yoklamanın imza atılarak yapılması(kağıt israfından başka birşey değil malesef) gibi konularda oluyor. Buraya kadar çok karamsar ve olumsuz bir tablo çizmiş olabilirim.Tek amacım 2 yılda kafama takılan benim gördüğüm ve eleştirmek istediğim konuları buraya aktarmak ve hayal kırıklıklarını bir nebze olsun azaltabilmek ve ayrıca en önemli amacımda bu yanlışlara karşı neler yapabilceğimizi düşünüp pes etmeden uygulamaya koymak.Türkiye’nin ileri gidememesinin bir nedenide heryerde sistem karşıtlarının, sistemin yanlış olduğunu savunanların olduğu fakat buna karşı birşeyler yapanların bulunmadığı bir ülke olmasındandır.(Sanırım buna bende dahilim).

Büyük umutların bağlandığı Fakülte Tıp Fakültesi.Tıp okumak herşeye rağmen güzeldir.Yaratılmışların en yücesi “İnsan”ı en ince ayrıntısına kadar öğrenmek öğrendikçe tefekkür etmek herkese nasip olacak türden bir fırsat değildir.Yaratılmışların en yücesini anlamak, öğrenmek, çözmek tahmin edersinizki o kadarda kolay değildir.Başta derece yapmanın hayaldeki mesleğe bir adım yaklaşmanın verdiği huzur ve mutlulukla başlanılan eğitim hayatının öyle devam etmeyeceği bilinmelidir.Bilinmelidir her sınavın, komitenin YGS tadında ve formatında olacağı.Ve tabi bilinmelidir sınavları geçtiğinizdeki o mutluluk, neşe ve emeklerin karşılığını almanın verdiği huzur’u hiçbirşeyin vermeyeceğini.Tüm bunlar bilinerek ve kabul edilerek başlanılmalıdır bu maceraya.

Tıp fakültesi Türkiye’de meslek bulma atanma konusunda yıllardır ön planda yer alıyor.Meslek garantisi denen kavramın en çok geçerli olduğu alan Türkiye’de hala Tıp fakültesi ve bence bu durum uzun yıllar geçerli olmayı sürdürecek.Hal böyle oldukça özellikle aileler tarafından tercih edilme konusunda ısrar edilen bölümlerin başındada tıp fakültesi yer alıyor.Ama burada dikkat edilmesi gereken konu tıp fakültesini okumak maalesef seçmek kadar kolay değildir.Bu yüzden gerçekten isteyip bu yola başkonulacaksa seçilmelidirki özveriyle bu süreç devam ettirilebilsin.

Sıra geldi kendi okuduğum fakülte olan Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesinden (Erutıp)bahsetmeye. Türkiyede ki tıp fakültelerinin müfredatı her üniversitede aynıdır.Hal böyle olunca burada üniversite seçimi konusunda benim gördüğüm 2 kriter ön plana çıkıyor.

İlk kriter üniversitenin sınav sistemi ve geçme notu olmalıdır.Bu sebepden dolayı puana göre yukarıdan başlayıp aşağı doğru tercih yapmak pekde mantıklı değildir.

İkinci kriter ise üniversitenin bulunduğu şehirdir.Sosyal olanaklardır.Her ne kadar tıp’da okusanız hayatınızın en verimli dönemlerini ve 6 yılını geçireceğiniz şehir bence önemlidir.

Gelelim Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi’ne; İlk kriterle Erutıp’ı değerlendirecek olursak; Öncelikle Erutıp’da isteğe bağlı hazırlık eğitimi var.Kayıt sırasında 1 yıl hazırlık okumak isteyip istemediğiniz soruluyor.Bu durum bildiğim kadarıyla Erciyes Üniversitesin’de sadece Tıp Fakültesine özgü bir durum.Diğer bölümlerde zorunlu olarak hatırlıyorum.Burada kişisel önerim hazırlık tercih etmemeniz yönünde olacaktır.Zaten 6 yıl eğitim süresinin üstüne 1 yıl hazırlık eklemek bana pekde mantıklı gelmiyor.Ayrıca uzmanlık için gerekli olan YDS’nin yerini sadece tıp ve diş hekimliği öğrencileri için TÖMER tarafından hazırlanan özel bir sınav aldığı için(YDS’den daha kolay olacağını düşünüyorum, umuyorum.Değişen sınav sistemini başka bir yazımda paylaşmayı düşünüyorum.)1 yılınızı hazırlık eğitimine vermenizi önermem. Erutıp’da ilk 3 yıl teorik son 3 yıl ise pratik eğitimden oluşuyor. Geçme notu bu yıl için 60 puandı ve 4 yanlış 1 doğruyu götürüyordu.Ama aldığımız duyumlara göre seneye sistemin değişeceği ve baraj sisteminin geleceği neredeyse kesinleşti.Her ders için %40 barajının gelmesini seneye bekliyoruz bunun yanında artık 4 yanlış 1 doğruyu götürmeyecek ve geçme notu 60 olarak kalacak.(Ders için baraj sistemi:örneğin fizyoloji dersi için eğer o komitede fizyolojiden 30 soru varsa %40’ olan en az 12 soruyu doğru cevaplamanız gerekiyor.Aksi durumda 12 sorunun altına indiğiniz net kadar doğrunuz gidiyor.) Erutıp’da komite sistemi var.Bu sistemi biraz açarsak örneğin ilk sene 1.sınıfta 5 tane komiteye girmeniz gerekiyor.2.sınıfta ve 3.sınıfta bu sayı 6 oluyor.Bu komitelere örnek olarak 2.sınıfın Dolaşım komitesini örnek verelim.

2013-2014 Dönem-II Dolaşım Komitesi
                                           2013-2014 Dönem-II Dolaşım Komitesi

Burada görüldüğü gibi her komitenin içerisinde komiteye bağlı olarak birtakım dersler var.Ders saatleriyle orantılı olarakda sınavda soru sayıları ayarlanıyor.Bu kurulun sonunda yapılan sınavdan eğer 60 puan ve üstünü alırsanız geçmiş sayılıyorsunuz ve bu komite tamamen kapanmış oluyor yani final sistemi Erutıp’da yok.Eğer ki bu komiteden 60 puan’ın altında alırsanız bütünlemeye kalıyorsunuz.Dönemin sonunda belirli tarihlerde sınav tekrarlanıyor.Eğer o sınavıda geçemezseniz yıl sonunda tek ders sınavları yapılıyor.Eğer tek ders sınavlarından da kalırsanız dönem tekrarı yapmak zorunda kalıyorsunuz.Kısacası Erutıp’ın sistemi böyle.Bazı fakültelerde ayrıca komite sisteminin yanında final sistemide var.Tüm bunlardan farklı olarak Samsun 19mayıs üniversitesinin eğitim sistemi daha birçok fark içeriyor bu nedenle tercih yapmadan iyi araştırma yapmanızı öneririm. Yazımın başındada değindiğim gibi hemen hemen tüm tıp fakültelerinde müfredat aynıdır.Fark sınav sistemi ve şehir konusunda olacaktır.Burada ki önerim sistemi kolay olan geçme notu düşük olan tıp fakültelerinin tercih edilmesi yönünde olacaktır.Tüm bunların yanında birde TUS başarısı oranları konuşulur.Ben TUS’a kişisel olarak bakıyorum çalışırsanız yaparsınız.Üniversitenin TUS’a katkısı 5.ve6. sınıflardaki yoğunluğunuzdur.Bazı fakültelerde nöbetlerin çok olduğu ve yoğunluktan çalışmaya ayrılacak zaman azlığından dert yanılıyor.Erutıp’ında bu kategoriye girdiğini söyleyenler var ama henüz yolun başında olduğum için TUS konusunda ki yorumlarımın geçerliliği konusunda şüpheliyim.Oralara gelebilirsek göreceğiz efendim ☺ Sonuç olarak 3 yıllık teorik eğitimin meslek hayatımıza etkisi tabiki yadsınamaz ancak tıp fakültelerinin bu eğitime katkısı hemen hemen aynıdır.Buradaki fark tekrar ediyorum sınav sisteminde ortaya çıkar.Bu nedenle tercih edeceğiniz fakülteleri bu yönden araştırmanızı tavsiye ediyorum.Erutıp için ise teorik eğitim’in(en azından 2yıl için)ortalama seviyelerde olduğunu ve oturmuş bir eğitim sisteminin olduğunu söyleyebilirim.Sonraki 3 yıl için ise gayet olumlu bakıyorum.Bulunduğum ortamlarda son 3 yıl verilen eğitimin çok kaliteli olduğundan defalarca söz edilmiştir.Erciyes Üniversitesi hayırseverlerinde desteğini alarak çok hızlı bir gelişme gösteriyor.Hal böyle olunca çevre illerden birçok hasta birçok vaka geliyor ve kendinizi o derece geliştirme imkanınız oluyor.(Bunu tecrübe etmedim ama söylentiler bu yönde ☺) Şimdiden tercihlerinizin hakkınızda hayırlara vesile olmasını diliyorum.Ancak unutmayın hayallerinizdeki mesleğe ancak 3.sınıftan sonra kendinizi yakın hissedebileceksiniz.İlk 3 yıl teorik eğitim bir nebze sıkıcı gelecek.Sonrasında hastane ortamına geçeceksiniz.Seçimlerinizi, bu yönde yapmanızı diliyorum.

Erciyes Üniversitesi Resmi Sayfası:http://www.erciyes.edu.tr/default.asp
Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi hakkında ayrıntılı bilgiye ulaşmak için:http://tip.erciyes.edu.tr/
Okumak incelemek isterseniz dönem-ı ve ıı ile ilgili eğitim rehberleri(Bu rehberler her yıl değişir sadece izlenim oluşturmak amacıyla burada yayınlıyorum):https://drive.google.com/folderview?id=0B3qYyyyEgn8Ma1B1dVhmVTZKZE0&usp=sharing
Ayrıca merak ettiğiniz ve kafanıza takılan hertürlü soruyu e-mail adresimden bana iletebilirsiniz:emredagdeviren00@gmail.com
Ayrıca Cerrahpaşa Tıp Fakültesinde okuyan bir dostumun tercih konusunda yazıdığı yazıya şu adresten ulaşıp kendisine sorularınızı iletebilirsiniz:http://okumakihtiyactir.blogspot.com.tr/2014/07/cerrahpasa.html

Unutmayın isteyince öğrenilmeyecek, başarılmayacak şey yoktur yeterki isteyin ve karar verin… Kalın sağlıcakla…

“Kısa bir not; Lise eğitiminde ki yanlış sistemin içinde en doğru şey olan Anadolu Öğretmen Liseleri’nin kapatılma kararı(http://www.mebpersonelleri.com/kamudan-haber/ogretmen-liseleri-kapatiliyor-h2526.html) beni derinden üzdü.Sistemi değiştirmek yerine törpülemek, kalıcı adımlar yerine geçici ve yanlış düzenlemeler yapmak bu sistemi düzeltmez aksine dahada kötüleştirir.Bir okulun adını değiştirmekle sistem ne yazık ki düzelmez.Tüm Sivas Anadolu Öğretmen Lisesi mezunlarına ve bizlerin buralara gelmesinde emek veren değerli öğretmenlerine selam olsun…”

Bir Cevap Yazın

