Divriği Ulu Camii

Sivas’ın uzak ilçelerinden birisi olan Divriği Sivas merkeze yaklaşık olarak 160km uzaklıkta yer alıyor.Etrafı dağlarla çevrili olan Divriği, Ulu Camii’si ve demir madeniyle ünlü.(Ayrıca altın madeni de olduğu yönünde söylentiler var.)Genel olarak Sivasdan yaklaşık olarak 5 derece daha sıcak.Bunda vadide yer almasının büyük payı var.(Yazın gezmeye giderken bu durumu gözönünde bulundurmalısınız.)

Ekran Resmi 2014-08-12 22.32.53

Sivasdan Divriğe giderken hızlı treni kullanmanızı öneririm.Gayet rahat ve bir nebzede olsa hızlı.Sivasdan sabah 08.45’de hareket eden trenle yaklaşık 2.5 saat’de Divriğe varıyorsunuz.Yaklaşık 15-20dk yürüdükten sonra Divriği Ulu Camii’ye ulaşmış oluyorsunuz.Küçük bir ilçe olduğundan toplu taşıma pek aktif değil.Trenden indikten sonra kime sorsanız yolu göstereceğine eminim.Dönüşte ise saat 16’da ve 19’da iki tren seferi var.Eğer 16’daki treni tercih ederseniz malesef saat 16 gibi ortaya çıkan silüetleri görme şansınız olmuyor.Tren ücretleri ise tek yön 8.5TL olarak belirlenmiş.Bu fırsatı kaçırmamanızı öneririm.

divri_i_ulucamii_erkek_silueti
saat 16 civarı ortaya çıkan erkek silüeti
kadin_erkek_esitligine_turk_damgasi_h68004
solda cennet kapıda çıkan kadın silüeti

Gelelim dünyaca ünlü dünya kültür mirası listesinde yer alan Divriği Ulu Camii’ne…

Divriği Ulu Camii 1228-29 yıllarında Mengücekli beyi Ahmed Şah tarafından Daruşşifa ise aynı tarihte eşi Turan Melek tarafından  Ahlatlı Muğis oğlu Hürrem Şah adlı bir mimara yaptırılmış.(Burada farklı kişiler tarafından yaptırılmadan kasıt yapılma emrini verme anlamında olsa gerek yoksa aynı tarihte ve aynı mimara yaptırılmasından tek kişi tarafından yaptırılmış gibi anlaşılıyor.)Tarihsel ayrıntılara vs. çok fazla girmek istemiyorum bu bilgiler internette sayfalarca var.

Türkiyenin Dünya Kültür Mirası listesinde yer alan mekanları:http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44423/dunya-miras-listesi.html

Burada ilginç olan nokta mimar Hürrem Şah’ın ilk ve tek eseri’nin Divriği Ulu Camii ve Daruşşifası olması.En iyi bildiğimiz Mimar Sinan’ın bile çıraklık ustalık gibi dönemlik eserleri var.Yani giderek bir gelişim ve farklılaşma, olgunlaşma söz konusu.Ancak Hürrem Şah’ın tek eserinde tüm gelişim, farklılaşma ve olgunlaşmayı görebilmek hayli ilginç.(Cennet kapıya doğru(en soldaki kapı) işlemeler bezemeler çok ağırlaşıyor, yoğunlaşıyor.)

Şaheserin kapılarında yer alan işlemelerin her biri ayrı bir temsil ayrı bir dünya sanki.Sanat tarihçilerinin belirttiğine göre böyle bir eserin dünyada benzeri yok.İşlemelerin hiçbirinde tekrara düşülmemiş.Ayrıca uzaktan bakınca simetri yakından bakınca ise asitmetri hakim.Tabi bunlar şaheserin somut görünüşüyle ilgili tespitler.Ya soyut anlamda fikren, ruhen anlatmak istediklerine ne demeli.Bir kapıda cennet tasviri, cehennem tasviri bir diğerinde sonsuzluk, kadınlara verilen değerin göstergesi olan gerdanlık tasvirleri ve daha niceleri…

Bunlar sadece aklımda kalanlar bu işlemelerin sembollerin ne anlama geldiklerini bilen birinden dinleyince gözleriniz doluyor.Nasıl bir iman gücü, nasıl bir inanış ki her işlemeyi tek tek Allah aşkıyla tevhid inancıyla işlemiş ve tüm bu duyguları, inancı, imanı şaheserine yansıtmış.Tüm bunları gördükçe, duydukça araştırdıkça böyle bir ecdada sahip olmanın şükrünü ediyorum ve bir yandan da  diyorum ki insan isterse, inanırsa yapar yeterki istesin ve iman etsin…

Giderken böyle bir mirası anlatacak rehberlerin olduğunu düşünerek hiç araştırmadığımdan gezi neredeyse havada kalıyordu.Neyse ki Divriği Ulu Camii’yi belkide orayı en iyi anlatan Camii imamı Nail Ayandan genel olarak dinleme fırsatımız oldu.(Aslında Nail bey gelen ziyaretçilere anlatım yapmıyor haklı olarak.Namazdan sonra yanına gittiğimde gelmeden önce duyduğum “burayı anlatan bir imam varmış günlerce anlatabilecek kadar iyi biliyormuş” dediğimde gülerek bu imamın kendisi olduğunu söyledi.Bizde rica edince saolsun bizleri kırmadı ve kısada olsa anlattı.Hemde ne anlatış.)Bende bu fırsatı kaçırmamak ve sizlerle paylaşmak adına ses kaydı aldım.Yazıyı fazla uzatmadan fotoğraflarla ve ses kaydıyla devam edeyim.Rüzgardan dolayı ve açık alanda anlatıldığı için ses seviyesi biraz düşük ve rüzgar sesleri karışıyor şimdiden affola…

Ses Kaydı: https://soundcloud.com/emre-da-deviren-1/divrigi-ulu-camii

IMG_7789
Ses Kaydında anlatılan cennet tasviri, sonsuzluk tasviri’nin yeraldığı Cennet kapı
90739518
Burada kırmızı adamın yanındakinin ne olduğunu benim gibi merak edenlere:Camiinin sismik hareketlerini kaydedebilmek için yerleştirilmiş bir alet.O kadar da değer verilip önemseniyor!
IMG_7799
Kapıları Çalınan Minber
IMG_7803
Tek bir çivi içermeyen birbirine geçmeli olarak abanoz ağacından yapılma minber

IMG_7707IMG_7713IMG_7711 IMG_7730 IMG_7769 IMG_7834 IMG_7839IMG_7843IMG_7846Yukarıdaki fotoğrafta beni en çok etkileyen işlemelerden birisi yer alıyor.Ahmet Şah ve Eşi Turan Melekin kabirleri.Özellikle buraya defnedilmek için vasiyet ederler.Bunun üzerine mimar Hürrem Şah böyle bir bölümü ayırır ve üstüne bu işlemeyi kondurur.İşlemede dikat ederseniz tabut kapağı ve altında terazi var.Terazinin kefelerinin uçlarında da kalpler var.Yani bu dünyada yaptığınız hiçbirşey ahirette karşılıksız kalmaz…

Son olarak belkide yazımın en önemli kısmı olarak söylemek, değinmek istediğim birkaç mevzu var:

Böyle bir şahesere, dünya mirasına sahip olup ancak bu kadar sahipsiz davranılabilir.En son bunun örneğini Sümela Manastırında görmüştüm.Bu kadar değerli yapıların üstüne isim kazımalar, oyuklar, çizikler ve daha nicesi.Burada iş dahada vahim bir hal almış.İnanmayacaksınız belki ama en değerli selçuklu eserlerinden sayılan minberin kapıları çalınmış.Haberi okumak isterseniz: http://arsiv.ntvmsnbc.com/news/159930.asp

Neyseki kapılar yurt dışına çıkarılmak üzereyken havaalanında bulunmuş.Bulunmuş bulunmasına ama yerine takmak ne mümkün.Hiç çivi kullanılmayan böylesine ince bir esere kapılar birkaç çiviyle tutturulmak zorunda kalınmış malesef.İşte böyle.Tarihimizi eserlerimizi tanıtmak bir yana koruyamıyoruz bile.İnsanın içi yanıyor.Camiide kendi halinde tek bir koruma var.Koruma dedikse camii’nin yanından ayrılmayan etrafta kuş uçurtmayan değerini bilen bir koruma gelmesin sakın akla.Bu durum öylesine zoruma gitti ki ne yapabilirim diye düşünürken kültür bakanlığına mail atmak bir nevi çağrıda bulunmak aklıma geldi.Yazımın sonunda sizlerin de bu konuda desteklerinizi bekliyorum.Yapmanız gerekenler çok basit ve bence üstümüze düşen en büyük sorumluluklardan biri.

Aşağıda yer alan mail adreslerine topluca bir mail gönderirseniz birazda olsa üstümüze düşeni yapmış olup gereken önlemin alınmasını sağlayabiliriz.

Bulabildiğim mail adresleri:

T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı Özel Kalem Müdürlüğü

kalem@kulturturizm.gov.tr

T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı

teftiskurulu@kulturturizm.gov.tr

Sivas İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

iktm58@kultur.gov.tr

T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü

tanitma@kulturturizm.gov.tr

T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü

kulturvarlikmuze@kulturturizm.gov.tr

Divriği Belediyesi

divrigi@divrigi.bel.tr

Örnek olarak benim gönderdiğim mail:

Ekran Resmi 2014-08-13 00.37.22

Gidin görün sizlerde şükredeceksiniz…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s